onsdag 23 juni 2010

Rut som biblisk person

Rut som biblisk person och förebild Rut Kap 1-4; 27/6 2010

Ofta bortglömd, inklämd mellan Domarboken och Samuelsböckerna. Placeringen mellan dessa historiska böcker känns helt naturlig då den utspelar sig versmässigt mellan Domarboken 1 och 4 under den stora hungersnöden.
Rut är en viktig person då hon är stammoder till Kung David vilket berättas om i kap 4. Hennes bok berättar om en mycket stark kvinna som trots att hon inte är judinna utan moabit till härkomsten väljer att följa efter svärmor Noomi tilbaka till Betlehem. Denna kallelse att återvända finns i 1:8-22. Noomi som vill kallas Mara efter att ha förlorat både söner och man kommer tillsammans med Rut till Betlehem när kornskörden börjar vilket blir i det judiska årets första månad som heter Nisan, d.vs i mitten på Mars till mitten på april. I kapitel 2 ber Noomi Rut att plocka ax på en åker att äta. Det visar sig vara en släkting till de båda kvinnorna genom Noomis man och han heter Boas. Boas är vänlig nog och ger Rut ett jobb, att skörda åkern och bo med tjänstefolket. Mitt i all nöd och förtvivlan brister en väldigt fin bön ut ”Boas svarade henne: "Man har berättat för mig allt vad du har gjort för din svärmor efter din mans död, hur du har lämnat din far och din mor och ditt fädernesland och följt med till ett folk som du inte kände förut. 12 Herren skall löna dig för vad du har gjort. Ja, full lön skall tillfalla dig från Herren, Israels Gud, som du har kommit till för att finna tillflykt under hans vingar." 13 Hon sade: "Herre, du har varit god mot mig. Du har tröstat mig och talat till din tjänarinnas hjärta, trots att jag inte är som någon av dina tjänstekvinnor." ”. Hon får alltså jobbet på grund av att hon följt sin svärmor i vått och torrt. I Kap 3 arbetar Noomi och Rut med tröskningen. På natten vaknar Boas av att hon är där och sedan följer berättelsen om hur ägor etc återlöses och det hela slutar i giftermål mellan Rut och Boas. Rut och Boas är alltså stamföräldrar till kung David.
De tre viktiga sakerna som texten pekar på som jag ser det är
1. Lärljungaskapet – att våga gå helhjärtat utan förbehåll , Jesus säger Lämna allt och följ mig.
2. Att inte ge upp – Jag tror nog Rut funderade under resans gång på att ge upp – Det är ju trots allt en bra bit mellan Moab och Betlehem, närmre 10 mil
3.Att våga ta trossteg: Rut ger sig av till ett främmande land, visst hon har släkt där men kommer från ett hednafolk. Jag tror att vi kristna har något att lära     oss om hur vi ska behandla flyktingar utifrån den här texten. Rut visar också att hon har beredvillighetens skor när hon följer svärmor.

Inga kommentarer: